بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) نوع جدیدی از بازاریابی است که روی مشتریان فعلی کسب و کار تمرکز دارد و هدف اصلی آن، افزایش «تعداد دفعات خرید» و «نرخ تکرار خرید» توسط مشتریان فعلی است.
برخی گزارشهای معتبر بین المللی نشان میدهند که هزینه نگهداشت مشتریان قدیمی یا همان ریتنشن مارکتینگ یک پنجم هزینه برای پیدا کردن مشتریان جدید است.
به طور خلاصه بازاریابی بازگشتی یعنی:
«اقداماتی که یک کسبوکار انجام میدهد تا احتمال خرید مجدد مشتری فعلی، و سودآوری در هر تکرار خرید را افزایش دهد».
تمرکز بر روی ریتنشن مارکتینگ به معنای چشمپوشی از سایر روشهای بازاریابی نیست. در واقع جذب مشتریان جدید همواره در دستور کار بازاریابی قرار دارد؛ اما توجه به مشتریان فعلی، و ترغیب به تکرار خرید آنها با استفاده از بازاریابی بازگشتی، میتواند درآمد و سود را به طور چشمگیری افزایش دهید.
در واقع هدف از بازاریابی بازگشتی افزایش مستقیم دو شاخص است:
افزایش تعداد دفعات خرید
نرخ تکرار خرید
افزایش این دو شاخص، منجر به افزایش طول عمر مشتری (CLV) و در نهایت افزایش سود آوری بلند مدت شرکت خواهد شد.
در این دوره شما با مفهوم بازاریابی بازگشتی، استراتژیهای بازاریابی بازگشتی و مهمترین مدلهای آن آشنا خواهید شد، ضمن اینکه به صورت کاربردی تکنیکهایی را برای طراحی کمپین بازاریابی بازگشتی، اجرا و ارزیابی آن یاد خواهید گرفت.
اطلاعات تکمیلی
مزایای دوره:
تدریس توسط مدرسان متخصص و حرفهای
محتوای کاربردی در طول دوره
ارائه گواهی حضور در دوره از طرف آکادمی سحاب
امکان استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان اساتید دوره
امکان شبکهسازی با دیگر متخصصان بازاریابی و فروش
مخاطبین دوره:
مدیران بازاریابی و فروش شرکتهای متوسط و بزرگ
مدیران عامل شرکتهای کوچک و متوسط
کارشناسان و متخصصان بازاریابی در همه سازمانها
متخصصان حوزه داده و علاقهمندان به بازاریابی دادهمحور
اطلاعات برگزاری:
زمان برگزاری: روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 18 تا 20
زمان شروع دوره: نیمه دوم شهریور ماه 1401
هزینه و حمایتها:
هزینه دوره: 45،000،000 ریال
20 درصد تخفیف برای شرکتهای دانشبنیان
25 درصد تخفیف ویژه فعالین صنعتهای خردهفروشی، تجارت الکترونیک و گردشگری
30 درصد تخفیف برای ثبتنامهای گروهی (3 نفر به بالا)
اساتید
سرفصلهای آموزشی
اصول بازاریابی بازگشتی
مقدمهای بر بازاریابی بازگشتی
آشنایی با مدلهای دستهبندی مشتریان
معرفی مدل RFM و کاربرد آن در بازاریابی بازگشتی
آشنایی با استراتژیهای بازاریابی بازگشتی (UPSELL، CROSCELL، GIFT، DISCOUNT)
مفاهیم پرکاربرد در بازاریابی بازگشتی
o پیشبینی ریزش مشتریان: CHURN PREDICTION o تحلیل نرخ بازگشت مشتریان: COHORT o شناسایی رفتار خرید مشتریان: TIME BEETWEEN PURCHASE o دستهبندی کردن محصولات: PRODUCT BUNDELING o دستهبندی مشتریان: CUSTOMER CLUSTERING o سامانه توصیهگر: RECOMENDER SYSTEM o ارزش عمر مشتری: LIFE TIME VALUE
طراحی کمپین هوشمند بازاریابی بازگشتی
تعریف کمپین هوشمند بازاریابی (مدل 5M)
مقدمهای بر مفاهیم تحلیل داده
انواع روشهای تحلیل داده
o روشهای آماری o هوش مصنوعی
مولفههای طراحی کمپین هوشمند
o چه کسی؟ o چه چیزی؟ o چه قیمتی؟ o چه زمانی؟
بررسی نمونهای از کاربرد روشهای تحلیل داده در استراتژیهای بازاریابی بازگشتی
اجرای کمپین بازاریابی بازگشتی
اهمیت و نقش آزمون در اجرای کمپین
آشنایی با آزمون A/B
• پارامترهای موثر در آزمون • اجرای آزمون با استفاده از GOOGLE Optimise